пʼятницю, 18 березня 2016 р.

Урок образотворчого мистецтва у 6 класі. ПОРТРЕТ -ДЗЕРКАЛО ДУШІ


Тема: ПОРТРЕТ -ДЗЕРКАЛО ДУШІ


Мета: дати уявлення учням про портрет як жанр у різних видах мистецтва; 
•  поглиблювати знання учнів про відтворення образу людини в мистецтві;
•  формувати уявлення про  камерний портрет ;
•  учити виявляти характер, емоційний стан людини за допомогою аналізу кольорової гами (у творах живопису) й аналізу засобів музич­ної виразності;
•   розвивати й удосконалювати композиційні на­вички, відчуття пропорції, усвідомлене використання колористичного вирішення для розкриття характеру моделі;
•  виховувати  здатність бачити душевну красу людини.

Тип уроку: комбінований.

Твори для сприймання: Л. вам Бетховен, «Елізі». М. Скорик, «Ме­лодія», репродукції портретів на вибір учителя.

Хід уроку

І.Організаційний момент.(Вхід у клас під музику з анімаційного фільму «Про картини».)
Учитель. На який настрій налаштовує вас ця музика? Вона звучатиме на уроці ще раз, тож будьте уважні. Запам'ятайте свої враження від неї, пізніше відтворите їх на папері — у своїх малюн­ках.
Прочитайте тему уроку й скажіть, що ви вже знаєте з неї і можете розказати товаришам, а що для вас є невідомим і ви б хотіли про це дізнатися більше? Чого хотіли б навчитися на уроці?

ІІ. Актуалізація знань

Завдання: прочитати слова, що записані на дошці. Потрібно зна­йти місце кожному слову у вірші (А. Кушнір «Про картини»).
Слова: верхолаз, компот, ялинка, принц, троянда, торт, ріка, поле.
Якщо бачиш, на картині
Намальована...............
Чи......, вкрита снігом,
Чи чарівний світ садка,
Може, снігова лавина,
Або....., чи шалаш,
Пам'ятай, що ця картина
Нази ваегься пейзаж.
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи.....стоїть в графині,
чи .... в кришталі.
чи якусь коштовну вазу,
або грушу, або........
Знай — предмети всі одразу
Звуться просто натюрморт.
Якщо бачиш, що з картини
 Поглядає хтось на нас,
... .в одежі старовинній
Або в робі.........
Чи......., чи балерина,
Це для тебе не секрет,
Ти вже знаєш, що картина
 Називається портрет.
Запитання:
Що ви знаєте про портрет?
Подивіться на репродукції портретів у нашій класній галереї.
Що у них спільного і що відмінне?
(Відповіді учнів.)

IIІ. Вивчення нового матеріалу

Класифікація портретів:
1. За характером зображення моделей: жіночі, чоловічі, дитячі.
2. За кількістю зображених персон:
— індивідуальні (одна людина);
— подвійні (двоє людей);
—  групові (більше двох людей);
— парні (два портрети написані на окремих полотнах, але об'єднані
загальним тлом, композицією, колоритом, форматом).
3. За повнотою зображення: плечові, поясні, погрудні, поколінні, у повний зріст.
4. Парадні (виконувалися на замовлення високопоставлених осіб, одягнених у парадний одяг, із прикрасами, орденами, меда­лями).
5. Камерні (виконувалися на замовлення і за власним бажанням художника; зображувались і типажі, і самі замовники).
6.  Автопортрет (художник зобразив себе).
Учитель. Розглянемо портрети і подумаємо, чому твори навіть од­ного художника виконані в різній кольоровій гамі?
(Відповіді учнів.)
Отже, колір у портреті допомагає виявленню характеру, настрою, образу людини (чи літературного героя), зображуваного на полотні (проводиться аналіз творів).
Творче завдання: скласти монолог (діалог, бесіду) персонажів із за­пропонованих творів та обіграти їх перед учнями.

ІV. Художньо-творча діяльність
Учитель. Портрет — це дзеркало душі, й твори живопису підтвер­дили цю думку. А в яких ще видах мистецтва відтворюється зовніш­ність людини? (У скульптурі, кіно, театрі.) Але різні види мистецтва використовують різні засоби — камінь, глину, акторську гру, пластику людського тіла. Важко уявити собі літературний твір, у якому не було б опису головного героя, адже письменник таким чином акцентує на ньому увагу читача.
Сьогодні на уроці малюватимемо портрет улюбленого літературного героя. Але спершу перевіримо домашнє завдання — знайти його опис.
1. Пеппі Довгапанчоха.
«...Ось який вона мала вигляд: морквяного кольору волосся, цупко заплетене в дві кіски, що стирчали, мов палички, ніс картоплиною, весь поцяткований ластовинням, великий рот із білими здоровими зу­бами. А вбрана вона була просто-таки химерно. Пеппі сама пошила собі сукенку. Вона мала бути блакитною, але тканини не вистачило, тому Пеппі в кількох місцях подоточувала червоні клапті. А на довгі
худі ноги вона понадягала довгі, панчохи - одну руду, другу чорну, а великі чорні черевики були рівно вдвічі довші за її ступні».
2.Карлсон.
«...Це був маленький товстенький чоловічок у розквіті сил, як ка­зав сам про себе Карлсон. Густа чорна, як смола, шевелюра прикрашала йото голову, малень­кі оченята дивились хитро, а великий рот був готовий поглинути усе їстівне, що траплялось на ті хирі очі. Строкатий комбінезончик ледве сходився на товстенькому черевці, штанці були трохи короткуваті, але Карлсон зовсім тим не переймався...».
3. Русалонька.
«...Найкращою була наймолодша, ніжна та прозора, як пелюстки троянди, з синіми, як морська глибина, очима. Але в неї, як і в інших русалок, не було ніжок, а тільки риб'ячий хвіст...».
Учитель.Чи можна за такими описами зовнішнього вигляду сказа­ти про характер героїв?
Ймовірні відповіді учнів:
Пеппі. Вона, можливо, не така охайна, якою мала бути дівчинка на думку дорослих, але весела, непередбачувана, життєрадісна, добра.
Карлсон. Це хитрий, але доброзичливий герой, з яким можна ціка­во провести час.
Русалонька. Ця героїня сором'язлива, чесна, готова на самопо­жертву.
Учитель. Найголовніша роль у портретному жанрі належить зо­браженню голови. Щоб правильно зобразити обличчя, потрібно до­тримуватися пропорційних співвідношень між його частинами — но­сом, очима, вухами, губами. Пригадаймо ці правила й приступаймо до роботи.
(Під час самостійної роботи учнів учитель проводить поточний ін­структаж: Робота дітей озвучується добіркою веселих дитячих пісень.)

V. Завершення уроку
(Демонстрація робіт, визначення зображуваного персонажа.)





Немає коментарів:

Дописати коментар